Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 8 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben erg voor deze ontwikkeling. We sluiten nu mensen uit en wees eerlijk de leerkrachten die de KLOS opleiding hebben gedaan jaren geleden gaan nu met pensioen.
Andere start van een loopbaan in het onderwijs is hard nodig. Een kleuter vraagt een heel andere begeleiding dan een kind van 11 of 12 en niet iedereen is voor deze bandbreedte in de wieg gelegd. Mijn voorstel zou zijn een opleiding van groep 1 t/m groep 4 en een opleiding van groep 5 t/m 8. Nog mooier ook een opleiding voor groep 7 PO t/m 2 VO als verdieping voor wie kan en wil.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Zie hier boven. gr 1-4 gr 5-8 Met zo’n diploma op zak kan je in je verder loopbaan je specialiseren. Wordt eerst maar eens een goede juf of meester en dan verder leren.
Op lesgeven kan je nu geen carrière maken, dan wel. Een extra opleiding voor PO/VO

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee die moet vooral hetzelfde blijven voor de functie leerkracht.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Laten we vooral opschieten. Dit proces heeft al veel te lang geduurd