Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam ASKO (R. Huner)
Plaats Amsterdam
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het lijkt mij een slecht idee als bekwaamheid seizoen worden aangepast, omdat een ongewenst gevolg zal.zijn dat m.n.dtudenten die kiezen voor het jonge kind, niet zullen voldoen aan de eisen zoals die nu gesteld worden in de toelatingstoetsen van de pabo. Met andere woorden, als je de rekentoets niet haalt kun je altijd nog kleuterjuf worden. Het lijkt me voor het aanzien van het beroep van leerkracht in de onderbouw erg slecht en daarnaast onwenselijk dat leerkrachten die met moeite het HBO denkniveau halen dat nu vereist is, aan kinderen in de onderbouw les mogen geven. Het probleem van de mannelijke studenten die opzien tegen de kleuterstage/onderbouwstage kan beter anders worden opgelost, door het onderwijs op de pabo over het jonge kind anders in te richten, meer kennis over het hoe en waarom van de ontwikkeling van het jonge kind, zodat je je daarin ook een professional voelt en het belang ervan inziet. Voor het inzicht in de ontwikkeling en de doorgaande leerlingen izou het erg raar zijn dat je als bovenbouw leerkracht geen kennis hebt van de leerstof en aanpak in de onderbouw. Daarnaast kan het ook helpen om het kleuteronderwijs minder 'truttig' te maken.
Een laatste punt tegen dit idee: het werkt de flexibiliteit in schoolteams tegen. Het zal veel moeilijker worden om de formatie rond te krijgen als bepaalde collega's alleen in bepaalde groepen mogen staan. En wat te denk van collega's die in meerdere bouwen willen lesgeven?

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou geen grens willen.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee. Ik vind dat dezelfde hoge eisen voor zowel de leerkrachten in de bovenbouw als in de onderbouw moeten gelden. Leerkrachten moeten een bepaald niveau hebben, zeker ook de onderbouw leerkrachten. Het vak is niet makkelijker omdat je met jongere kinderen werkt, integendeel. En daar hoort een bepaald denkniveau bij, Dat komt het beroep ten goede en het aanzien. Als er lagere eisen voor de onderbouwopleiding gaan gelden is mij verwachting dat daar zich helemaal minder mannen voor zullen inschrijven.
Het niveau is daarnaast belangrijk, je werkt in een team, ook met de bovenbouw, en moet je elkaar gemakkelijk kunnen begrijpen, ook inhoudelijk. Ik moet als leerkracht van groep 1-2 kunnen begrijpen waar mijn leerlingen straks in groep 8 uit moeten komen. Omgekeerd moet mijn collega van groep 8 ook begrijpen op welke manier ik in de kleuterklas een basis leg voor het begrip en de kennis die we willen bereiken aan het einde van de basisschool carrière. Welke dingen daar gedaan worden en met welk doel. Je moet de leerlijnen kennen om bijvoorbeeld bij leerproblemen te kunnen achterhalen waar de hiaten zitten. Dit komt de doorgaande lijn van het onderwijs in de school ten goede.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Het lijkt me erg snel, als er zo een opleiding moet komen, laat het dan geen in de haast opgetuigd curriculum zijn.