Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Bergeijk
|
Datum
|
21 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
In het kader van diepgaande kennis over de ontwikkeling van kinderen, is het een heel slecht plan om deze smalle opleidingen in te voeren. Leerkrachten die echt weten/ ervaren/ voelen hoe de ontwikkeling en leerlijn op alle leeftijden gaan, kunnen beter inspelen op de behoeften van de kinderen. We worden in het onderwijs geacht adaptief les te geven, dan moet het mogelijk zijn dit met goed opgeleide leraren te doen.
Zorg er liever voor dat de algehele kwaliteit van de pabo omhoog gaat, bekijk hoe dat beter gemonitord kan worden. Op dit moment is er te weinig diepgang op de meeste van deze opleidingen, dat schrikt jongeren (en vooral jongens) af!
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou GEEN leeftijdsgrens hanteren. Als het er dan toch doorheen moet dan: 4-7 jaar en 6-13 jaar.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, de kwaliteit van de opleiding moet omhoog.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Doe eerst diepgaand onderzoek voor er (weer) een maatregel dit werkveld ingeschoven wordt.