Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Almere
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Zeer negatief. Het verminderd de brede inzetbaarheid van leerkrachten en creëert onnodig verschillende leerkrachtensoorten. Mensen met verschillende diploma's die nagenoeg hetzelfde werk doen.
Een brede basisopleiding met een specialisatie naar oude of jonge kind is een betere oplossing. Leerkrachten zijn nog steeds breed inzetbaar en kunnen zich specialiseren op een bepaalde leeftijdsgroep. Zo kun je op een school leerkrachten inzetten waar ze nodig zijn, zonder dat je extra moeilijkheden creeert doordat vakmensen niet bevoegd zijn voor datgene wat een school (organisatie) nodig heeft.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Kinderen in de groepen 1 - 3 jonge kind en groep 4 - 8 oudere kind. In deze groepen zijn de werkwijze ongeveer hetzelfde.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Een student aan de pabo moet goed zijn in rekenen en taal. Het niveau van groep 8.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Pabo's moeten goed georganiseerd worden. Ik kom teveel studenten tegen die op stage zijn en die niet weten wat hun opdrachten zijn. Zo leid je geen goede opleiding.