Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ja. De bekwaarheidseisen voor de hele Pabo moeten omhoog. Naar vooral voor 'het oudere kind' moeten de eisen omhoog en vooral anders. Minder vrouwelijk portfolio en bekwaamheden geneuzel en meer toetsen. Onderwijs dat aansluit bij meer mannen en bij bèta vrouwen. Basisscholen vertrutten.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Vanaf groep 5. Dan kun je met je bekwaamheid ook in heterogene groepen 5/6 en 7/8 werken of bij Montessori in 6/7/8
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelatingseisen moeten sowieso omhoog. Het aanzien van de leraar is vreselijk gedaald door het toelaten van MBO'ers. Ik schaam me soms diep voor het niveau van afgestudeerden aan de Pabo. Die al knippend en plakkend en met prachtige portfolio's zonder echte inhoud door de Pabo heen gehuppeld zijn.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Pas de hele opleiding aan. Maak er weer iets van om trots op te zijn als je het gehaald hebt. In plaats van iets dat de kraamhulp of kapster ook makkelijk kan halen omdat het tekort zo hoog is. Het niveau moet drastisch omhoog, de manier van onderwijzen moet méér passen bij mannen en bèta vrouwen en wetenschappelijker ingestelde mensen in plaats van vooral aan te sluiten bij meisjes die mooie portfolio's kunnen knutselen. Stop de vertrutting en de eindeloze reflectie cultuur. Dat schrikt veel meer mannen en bèta vrouwen af, dan die ene kleuterstage.