Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Mevr C Moolhuijzen de Bruijn
|
Plaats
|
Purmerend
|
Datum
|
30 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben blij dat er weer scheiding tussen jonge en oude kind opleiding komt Als dan ook het niveau vd opleidingen zoals ze in de jaren '70 waren weer gehaald wordt, zou dat fantastisch zijn .
Weg met rare " papers". Terug naar 6 wekelijks bezoek op de stageschool van de desbetreffende vakdocent en/ of pedagogiekleraar.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
4tot 6 /7 jaar is jonge kind
6 /7 tot 12 jaar oudere kind
Kleuters zijn in een heel andere leerwereld dan het kind vanaf 6 . Kleuters moeten niet in keurslijf geperst van leren leren. Geen toetsen geen verplicht aantal letters beheersen voor ze naar groep 3 kunnen.
Ontwikkeling gaat zo gigantisch sprongsgewijs.
En mogen de reken- en taalmetodes alsjeblieft weer minder gezellig gemaakt?
Laten we snel af van pampermentaliteit. Mens wordt sterker door te kunnen leren van fouten en van nee accepteren.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Minimaal havo met inderdaad een verplichte taal en rekentoets.
Als een adolescent leraar wil worden en kennis wil overdragen,mag je op zijn minst een goede taal- en rekenvaardigheid verwachten.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Een minister en staatssecretaris onderwijs die zèlf uit het onderwijsveld komen alsjeblieft.
Niet weer zo'n kneus als Sander Dekker ....