Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Katwijk
Datum 28 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik vind dat wanneer je de basis van de opleiding tot leerkracht breed georiënteerd houdt en aansluitend in bijvoorbeeld jaar 3 een splitsing maakt tussen jonge en oudere kind dat je nog altijd bevoegd moet blijven voor het hele onderwijs. Wel vind ik dat een school je bij een sollicitatie kan bevragen op jouw specialisatie. Daarbij kan ik mij best voorstellen dat een leerkracht met specialisatie op oudere kind die solliciteert op een plek bij het jongere kind door de school geadviseerd wordt om een training/cursus te volgen waarbij het jonge kind centraal staat. Ook in formaties merk ik op dit moment in het werkveld dat doordat sommige leerkrachten voorkeur hebben voor een bepaalde leeftijdsgroep dat het lastiger wordt om een formatie rond te krijgen en daardoor gaten of dubbele bezetting ontstaat. Daarom zou ik de bevoegdheid voor het hele onderwijs houden, met kanttekening op specialisatie.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zie het jonge kind als het kleuterkind van 4 tot 7 en het oudere kind als kind van 7 tot 13 (groep 3 t/m 8)

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, algemene brede kennis vind ik wel belangrijk. Ook mede omdat wanneer je bijvoorbeeld als invalkracht zou werken je zeer beperkt bent in je kunnen als je voor specialisaties bepaalde kennis niet zou hoeven hebben. Daarnaast moeten op kleinere scholen kleuterleerkrachten soms ook worden ingezet om bijvoorbeeld RT in de middagen in de hogere klassen te verzorgen. Dat zou dan ook niet meer mogelijk zijn omdat ze over bepaalde onderwerpen en niveaus geen kennis hebben.