Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik heb bedenkingen. Hoe wordt de nieuwe functie ingeschaald? Je bent minder breed inzetbaar, dus lager? Of ben je juist specialist? Bovendien kan het in de praktijk tegenwerken voor collega's die eens van bouw willen wisselen en belemmerd worden door de inflexibiliteit van de "enkelbouwers". En ik ken nu al mensen die niet voor de Pabo slagen, zeggen dat ze dan de onderbouwopleiding gaan doen en in de praktijk gewoon in de bovenbouw gaan werken. Ook moet je echt wat van alle bouwen weten voor een goede aansluiting en inschatting van de leerlijnen.
Ik ben wél iets meer voorstander van een kleuteropleiding, zoals vroeger. Dus de huidige groep 1 en 2.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik begrijp de vraag niet helemaal, maar ik denk 1/2 en 3/4/5/6/7/8.
Of 7/8 met dan een minder ongemakkelijke overstapmogelijkheid naar het VO.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Eigenlijk niet, om reden dat je dan alsnog de Pabo binnen kunt "glippen" terwijl je het niveau niet hebt. En de baan is te verantwoordelijk voor een eisenverlaging.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ja: wat zijn de gevolgen voor de huidige leerkrachten???