Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Ermelo
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik moet zeggen dat de uitleg niet erg helder is: begrijp ik hier goed uit, dat in feite hiermee het kleuteronderwijs weer terug komt, nadat het kind met het badwater weg is gesmeten?

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Grens in principe 6 jaar; dit past bij hoe kinderen zich ontwikkelen. Dat dit vroeger zo ingesteld was, was helemaal niet dom. Maar kijk bij individuele kinderen ook altijd naar de ontwikkeling van de kinderen zelf. Op Vrije Scholen "kleuteren" ze soms door tot hun zevende en wellicht is een kind van 5 er ook al sociaal-emotioneel en cognitief aan toe om naar groep 3 te gaan, vroeger eerste klas, wat ik een veel betere term vind dan die belachelijke indeling in groepen.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Kleuteronderwijzer & onderwijzer voor onderbouw en bovenbouw primair onderwijs

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
weer de één of andere wet erbij! Zorg voor minder regels & minder wetten. De ambtenaren houden zichzelf hiermee lekker aan het werk, maar hoe zinvol is het allemaal? Wat hebben we er persoonlijk en als maatschappij aan? Het Nederlandse onderwijs is één regelbrij geworden en de kinderen doen het elk jaar slechter op cognitief gebied. Rara, hoe kan dat?! Ik denk dat de Finnen superslim zijn, door het cognitieve onderwijs alleen op de ochtend te geven en 's middags de universitair geschoolde leerkrachten lessen te laten ontwikkelen. Kinderen kunnen dan op de middag buiten spelen, sporten, op allerlei manieren creatief bezig zijn, ook muzikaal, in hun tuintje werken als ze die luxe hebben, koken en bakken en noem maar op.
Minder wetten, minder regels! Wetten afschaffen tot een absoluut minimum