Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Groningen
Datum 10 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Als leerkracht zijnde ben ik tegen, op deze manier valt het carrièreperspectief voor mijn gevoel nog meer weg. Waar nu nog de mogelijkheid is om te wisselen van leergroep, wordt dat hiermee ernstig beperkt. Maar denk ook aan het al bestaande lerarentekort. Wanneer een school een invaller nodig heeft en de invaller niet meer bevoegd is om alle groepen les te geven, voorzie ik grote problemen in de al bestaande tekorten, waarbih mogelijk wel bevoegde docenten thuis zitten...

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen. Ik ben het zeker eens dat er op de pabo's weinig aandacht is voor het kleuteronderwijs. Ik heb zelf geluk gehad dat ik na mijn afstuderen een zeer ervaren collega als duo had en ik heb veel in de praktijk mogen leren. Wat mij betreft zou er meer aandacht voor specifieke onderdelen moeten komen op de pabo, zoals het spel en het belang ervan, maar ook bijvoorbeeld het vouwen en de leerlijn wat vaak terug komt bij de kleuters.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee dit lijkt me niet noodzakelijk, kan blijven zoals het nu is.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik hoop dat dit niet in werking gezet wordt, ik maak mij ernstig zorgen over welke gevolgen dit heeft voor de tekorten. Met het argument dat meer mannen dan de pabo gaan doen ben ik het ook niet eens. Elke opleiding heeft een vak of een gedeelte wat je minder aanspreekt, dat zou in dit geval het kleuteronderwijs kunnen zijn. Maar ik denk dat de scheiding alleen maar groter wordt wanneer je daar geen stage hoeft te lopen, en je eigenlijk geen idee hebt wat de onderbouw doet.