Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Freinetschool Delft (Locatieleider onderbouw basisonderwijs J.H bouma)
|
Plaats
|
Delft
|
Datum
|
12 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Denk dat het een goed ontwikkeling is. Ik vind wel dat er eerst een breed aanbod gegeven moet worden voorde leerjaren 1 t/m 8.
Want onbekend maakt onbemind. Vervolgens kan er dan een verdeling komen in opleiding onder- een bovenbouw.
Het argument om meer mannen in het onderwijs te kirjgen vind ik een slechte motivatie. Het gaat er om dat het aanbod waar kinderen recht op hebben in een goed opleiding moet komen. Ben het er ook mee ens dat de reken-en taaltoets mensen kan belemmeren om een keuze voor de Pabo temaken. Van een leerkacht in de onderbouw worden andere kwaliteiten gevraagd dan in de bovenbouw.
Al ben ik er van overtuigd dat de kwaliteiten die in de onderbouw heel belangrijk zijn juist van groot belang in de bovenbouw zijn.
De schoolleiding dient wel goedee kennis te hebben van onder-en bovenbouw.
En zeker wart de verschillende leeftijdsgroepen nodig hebben.
Zodat er geen schooltje gespeeld gaat worden in de onderbouw.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Onderbouw groep 1 t/m 3 en dan een goede doorgaande lijn waarin de kinderen de tijd krijgen om zich op leeftijdseigen manier kunnen ontwikkelen. Geen toetsen die stresss veroorzake bij kinderen, ouders en leerkrachten. Deze leeftijdsgroep heeft een andere manier van begeleiding nodig.
De groepen 4 t/m 8 omdat de belevingswereld van deze kinderen een andere benadering vraagt.De fantasiewereld is daar veel meer omgezet in een realistische wereld en het onderwijs kan daar op aangepast worden.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toetsen rekenen en taal zou ik voor de onderbouw anders vormgeven. En vooral de creativitiet, inlevings-en observatievermogen als uitgangspunt nemen.
En vooral het vermogen om in te spelen op de belevingswereld van de kinderen.
Dit is ook belangrijk bij de oudere leerlingen . Al wij het jonge kind weer het onderwijs willen bieden waar het recht op heeft zijn deze eigenschappen belangrijker dan het reken -en taalniveau.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Veel praktijk gestuurd onderwijs. Goede docenten die verstand hebben van de doelgroep. Goede voorbereidng zodat de mensen in de scholen meegenomen worden in het proces.