Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Lunteren
|
Datum
|
27 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Qua aantrekkelijkheid en aantrekken van nieuwe leerkrachten is dit een goed uitgangspunt. Wel voorzie ik in de toekomst problemen op het gebied van formatie. De ‘breed geschoolden‘ En ‘oude garde’ zullen sneller worden ingezet als sluitstukKen en kunnen mogelijk niet meer voorzien worden in hun groepswens, aangezien de ‘smalgeschoolden’ alleen inzetbaar zijn in hun gebied.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1-4 jong
Groep 5-8 oud
In groep 5 gebeurt er veel in sociaal emotionele ontwikkeling en in groepsbinding/ onderlinge verhoudingen. Ook qua uitbreiding en intensivering van de vakken vanaf groep 5 behoren zij meer bij het oudere kind.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Dit blijft een veranderend proces maar ik zie zo geen grote punten die aangepast zouden moeten worden.
Mogelijk de Gymbevoegdheid verplicht toevoegen bij het oude kind. Anders wordt het in de praktijk een nog grotere puzzel om het plaatje rond te krijgen voor een schooljaar.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Eind middelbare school of direct bij Het begin V d pabo een brede ‘snuffelperiode’ uitzetten. Er zijn zoveel jongeren die niet weten waar ze aan beginnen. Veel meer praktijk toevoegen op de middelbare zou een must zijn voor alle branches.
Meerdere personen betrekken bij het redigeren van jullie teksten. Wat zitten er veel spel- en typefouten in!