Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Hogeschool de Kempel (J. Swinkels)
Plaats Helmond
Datum 31 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Bevoegdheden zouden niet gesplitst moeten worden. Kennis van en inzicht in de gehele basisschool is nodig om als team te kunnen functioneren en om samen verder te komen.
Daarnaast leren kinderen (en volwassenen) op diverse manieren die niet exclusief zijn voor of het jonge kind of voor het oudere kind. Juist de diversiteit in ervaringen maakt de gereedschapskist van de leerkracht rijker. Een verdere specialisatie zou een optie kunnen zijn. Ik mag hopen dat werkgevers sensitief omgaan met mensen die een sterke voorkeur hebben voor het jonge kind of het oudere kind. Voor leerkracht en kinderen zou het jammer zijn om voor langere tijd met tegenzin een kleuterleerkracht te moeten zijn.
Datzelfde geldt voor de opleiding. Maar het is wel een opdracht voor de opleiding om elke student de gelegenheid en de opdracht te geven om zijn ideeën en vaardigheden te toetsen in de praktijk bij alle leeftijdsgroepen, voordat hij als startbekwame leerkracht afstudeert.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik ben geen voorstander van splitsing. Maar als het dan toch moet zou ik kiezen voor een flinke overlap. Argumenten die ik tegenkom gaan over wel of geen kleuters of pubers. Dan zou groep 1 t/m 6 en groep 4 t/m 8 de beste optie zijn.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Toelatingseisen zouden op niveau moeten blijven. Passend bij het idee dat hoe jonger het kind, hoe meer impact het heeft als er op jonge leeftijd ontwikkelkansen niet benut worden.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Blijf aandacht houden voor het waarom, het maatschappelijk belang achter de wetwijziging.