Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Dhr. Bram van Poppel
Plaats Breda
Datum 9 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Arbeidsmarktperspectief technisch denk ik dat dit geen invloed heeft.
Op de inrichting van de PABO zoals deze nu is kan er al gekozen worden om je eindstage (LIO) te lopen in óf de onderbouw óf de bovenbouw. Deze splitsing zit dus alleen in de praktijk. Heel goed want ook een leerkracht bovenbouw of middenbouw heeft kennis nodig van de ontwikkeling van een kind die voor hen is geweest.
De bekwaamheidseisen moeten dus mijns inziens ook niet aangepast worden, omdat iedere leerkracht kennis nodig heeft van zowel de leeftijdsgroep die hij lesgeeft als de hogere en lagere leeftijdsgroepen.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen.

Mocht er toch een keuze gemaakt worden dan bij de leeftijd van groep 4. Dus groep 1 tot en met 4 en groep 5 tot en met 8.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, ik vind de toelatingseisen op de PABO nu al verstrekkende gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt. HIER moet iets aan gedaan worden. Je vraagt ook niet aan studenten management of ze alvast een aantal toetsen willen doen om te kijken of ze al basiskennis hebben en anders worden ze niet toegelaten.
Of aan studenten medische wetenschappen of ze alvast een aantal onderzoeken willen laten zien die zij voor de studie hebben uitgevoerd.
Waarom vraag je dan wel, want zo is de aanmeldingstoets ingericht, kennis van PABO studenten die zij in de opleiding aangeboden krijgen. Of laat ik het anders zeggen: vraag aan een juf onderbouw wat de hoofdsteden zijn van alle Europese steden of aan een bovenbouw leerkracht hoe de ontwikkeling op reken gebied gaat van een kleuter. Vaak krijg je lege blikken als antwoord.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Succes met de nog grotere kloof van leerkrachten.
De scheiding en keuze veranderd vaak door de studieloopbaan heen en verschuift nogal eens. Als je echt op leeftijdsgroep gaat selecteren gaan er veel studenten afhaken en is de opleiding voor de andere leeftijd starten vaak een te grote stap en gaan zij waarschijnlijk wat anders doen.