Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Pijnacker
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Dit lijkt geen juiste stap. Hiermee trek je niet direct meer mensen (of specifiek mannen) aan, maar zorg je voor een nog groter tekort daar personeel minder breed inzetbaar wordt.
Daarbij zijn er plannen voor inclusief onderwijs vanaf 2030. Het passend onderwijs is helaas al een flop. In de praktijk zien we steeds vaker leerlingen op regulier onderwijs met grote leerachterstanden dan wel - stoornissen. Dit betekent dat het personeel juist weet moet hebben van de verschillende leerlijnen om leerling en een adaptief, soms zelfs volledig individueel onderwijsprogramma aan te bieden.

Er kan veel beter ingezet worden op de pabo inhoudelijk omhoog te schroeven. Met veel meer kennisoverdracht over hoe kinderen (verschillend kunnen) leren, didactische training (de kern van ons vak en dat is nota bene onderbelicht, inhoudelijk, op de pabo) en veel betere begeleiding. Zowel vanuit de opleiding als op stageplaatsen.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
De kleuters mogen daarentegen wel weer apart gezien worden. Het is zonde dat de kweekschool verdwenen is. Alle mensen die deze opleiding hebben gevolgd en nog steeds werkzaam zijn binnen het basisonderwijs, zijn zo veel beter in de omgang met deze doelgroep en sluiten beter bij de belevingswereld aan. Dit is wel een verplichte stage op de pabo, maar erg onderbelicht.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Het niveau van de pabo moet omhoog. Niet het systeem weer veranderen, maar de opleiding verbeteren.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ja, als het ministerie al onderscheid wil gaan maken, maak het dan scherper tussen regulier en speciaal onderwijs. Voor het tweede kiezen mensen bewust! Dat is niet aan iedereen in het onderwijs. Het personeel, dat zich altijd zo enorm inzet, laat steeds meer zien minder affiniteit met haar (of zijn) baan te hebben, omdat het-door het passend onderwijs- steeds verder van haar bekwaamheden, interesses en keuze af staat. Velen 'zitten' hun tijd maar uit en de jongeren staan op het punt van omvallen. En de kinderen zelf... Die zijn er nog het minst bij gebaat.