Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Maastricht
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben voor de nieuwe bevoegdheden. Het jonge kind en oudere kind vereisen heel verschillende pedagogische en didactische aanpak. Het is belangrijk om daarin te specialiseren. Het kan voor aspirant leerkrachten een overweging zijn om eerder aan de PABO te beginnen wanneer zij zich direct kunnen specialiseren. Man of vrouw maakt niet uit. Belangrijkste voordeel is gespecialiseerde aanpak voor vooral het jonge kind 4-7 jaar.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Jonge kind 4-7 jaar. hier ligt de neurobiologische ontwikkeling van de hersenen aan ten grondslag. Kleuters 4-6 jaar zijn in een totaal andere fase in hun ontwikkeling. Vanaf 7 jaar zijn veel kinderen rijp om academische vaardigheden zoals lezen te gaan leren.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
nee.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik hoop op extra aandacht voor de ontwikkeling van kleuters/jonge kind: deze specialisatie is jarenlang onderkend.