Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
M.A. Guellaï
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
7 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
De focus om het lerarentekort structureel op te lossen ontbreekt bij onze onderwijsministers en het Ministerie van OCW.
Focus zou moeten liggen op de punten die de beroepsgroep al jaren verwoord en nu is samengevat door Merel van Vroonhoven, aanjager lerarentekort:
https://didactiefonline.nl/blog/redactie/van-vroonhoven-maakt-indruk
Wanneer je het lerarentekort niet eerst nauwkeurig in beeld brengt kun je het effect van genomen maatregelen niet meten.
Het opsplitsen van de Pabo zal resulteren in lagere bekwaamheidseisen en zal daarmee ten koste gaan van kwaliteit. Een leerkracht uit de bovenbouw moet kunnen lesgeven in de onderbouw en vice versa. Stel je haalt alleen een bevoegdheid voor de een dan zal bijvoorbeeld in een situatie van nood (zoals nu met het lerarentekort) een leraar toch worden ingezet daar waar hij onvoldoende bekwaam voor is door o.a. missen van stage op die plek.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik ben tegen dit opsplitsen. Iedere leraar zou ervaring moete opdoen met groepen 1-2, met groep 3 (ontluikende geletterdheid) en de overige groepen. Je bent als leerkracht een leerkracht voor de hele school. Zelf heb ik de afgelopen 8 jaar vooral in de bovenbouw gewerkt, maar een school is een mini samenleving. Ik val in in lagere groepen, we werken soms samen, we vieren samen, in pauzes en in opvang zijn klassen vaak gemengd en ben je leerkracht van alle jaargangen. De wijze waarop scholen functioneren leent zich niet voor het hanteren van een leeftijdsgrens.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Niet rommelen aan toelatingseisen! Deze zijn in het verleden wel eens verlaagd en daar is onderzoek naar gedaan. Er was een hogere instroom van MBO studenten, maar ook een heel hoge uitstroom van juist deze groep.
Deze vraagstelling impliceert overigens dat de beslissing al is genomen. De consultatie gat dus over het hoe, niet over het waarom. Leraren hebben zich duidelijk uitgesproken over wat zij vinden van nu gaan werken aan het wijzigen van ons bevoegdhedenstelsel. De focus zou volledig moeten liggen op de grootste crisis in ons onderwijs: een structureel kwalitatief en kwantitatief lerarentekort. Werk nu eerst aan de aanbevelingen van van Vroonhoven.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Niet aan beginnen!