Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam S.A. Merlijn
Plaats Warmenhuizen
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Goed idee, het is een hele andere tak van sport. Wel moet de basisschool 1 school blijven en moeten de leerkrachten de bevoegdheid hebben in de onderbouw of bovenbouw voor de klas te staan (module of 1 jaar specialisatie).

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1/3 bij het jonge kind en groep 4 t/m 8 bij het oude kind. Hierin kunnen de studenten nog kiezen tussen middenbouw en bovenbouw. T/m groep 3 spelenderwijs leren en de basis tot zich nemen. Het moet echter wel mogelijk zijn tussen groepen te kunnen wisselen anders wordt het voor een school lastig de leerkrachten te plaatsen en het is ook leuk en goed om van leerjaar te wisselen. Het is voor Bovenbouw heel belangrijk dat ze op de hoogte zijn van het proces die de leerlingen doormaken op de basisschool.
Misschien 3 keuzes: Jonge kind, Oude kind en Algemeen (waarbij ze bij alle bouwen stage lopen omdat ze nog niet weten waar hun voorkeur ligt). Ik had zelf bij het begin het idee dat ik kleuters zou willen doen maar ben al jaren dolgelukkig in de Bovenbouw.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Alle leerkrachten moeten op de hoogte zijn van de leerprocessen die een kind doorbrengt op de basisschool (bijv. van leren lezen t/m begrijpend lezen). Vooral de stages zijn goed om onderscheid te maken en je zou kunnen kiezen voor een expertise voor een bouw.