Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Dhr. N. de Koning
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
9 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik denk dat dit voorstel het perspectief voor zowel scholen als leerkrachten negatief beïnvloedt. Scholen kunnen minder flexibel met het personeel omgaan, omdat bovenbouwleerkrachten niet meer in bepaalde groepen kunnen werken (en andersom). Hierdoor zullen scholen denk ik ook vooral op zoek gaan naar mensen met een 'vol' diploma en mensen met een 'half' diploma slechts 1 of 2 keer een jaarcontract geven. Voor leerkrachten is het onder andere vanwege die laatste reden ook negatief, omdat als scholen een keuze hebben (in een later stadium waar er geen tekort meer is) er natuurlijk altijd voor degene met het volle diploma gekozen zal worden. Daarnaast gebeurt het vaak dat leerkrachten wisselen van bouw, dat kan dan ook niet meer.
Ik zie ook niet in waarom er andere bekwaamheidseisen nodig zijn voor onderbouw- en bovenbouwleerkrachten. Het is een andere expertise, maar vergt wel hetzelfde niveau.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik denk dat deze leeftijdsgrens eigenlijk niet te bepalen is. Een enigszins logische vorm zou zijn dat leerkrachten van 1/2 weer een veel specifiekere opleiding krijgen voor kleuteronderwijs. Ik denk ook niet dat dit een goede optie is, omdat kleuter- en groep 3-onderwijs op veel scholen ook steeds meer in elkaar overloopt.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik zie niet in waarom de toelatingseisen zouden moeten worden aangepast. Mijn vermoeden is dat dit voorkomt uit een idee dat werken in de onderbouw makkelijker is dan in de bovenbouw, maar dat is natuurlijk niet zo. Het is een andere expertise, waar hetzelfde opleidingsniveau voor nodig is. De verhoging van het niveau van kleuterleerkrachten van mbo naar hbo heeft het kleuteronderwijs goed gedaan, laten we dat niet terugdraaien.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Naar mijn idee zou dit wetsvoorstel niet ingevoerd moeten worden.