Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Lesgeven aan het jonge kind is een apart vak. Het zou fantastisch zijn als een opleiding zich daar helemaal op kan richten zoals vroeger de KLOS . Ik denk dat dit voor de ontwikkeling van de kinderen in Nederland hard nodig is
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
4 t/m 6/7 jaar. Dus gr 1,2 en 3. Ik denk dat het belangrijk is dat de kinderen in groep 3 spelender, bewegenderwijs gaan leren lezen, schrijven en rekenen. Dat er voor kinderen die nog niet tussen de lijntjes kunnen schrijven eerder middelen in worden gezet om met de grove motoriek te oefenen enz. En ook dat een groep 3 kind ter afwisseling van het schoolwerk nog veel meer mag spelen. Ik denk dat deze leeftijd daar nog heel erg behoefte aan heeft en leren zo gemakkelijker voor hen wordt.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik heb hier niet zoveel kennis over maar ik kan me voorstellen dat een rekentoets voor pabo studenten die naar de opleiding voor het jonge kind wat makkelijker kan zijn dan voor de opleiding van het oudere kind.
Dat een universitaire opleiding beter zou zijn vind ik een belachelijk idee. Daarmee verzakelijk je de scholen. Er is juist creativiteit nodig om alle problemen aan te kunnen. Out of the box durven denken.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Nee