Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Groningen
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik vind het een heel goed idee als studenten een keuze kunnen maken om les te gaan geven aan jonge of oudere kinderen. Ik heb ondertussen 40 jaar geleden mijn diploma gehaald op de pedagogische academie, toen voor het kind vanaf de eerste klas/groep 3. Later heb ik ook kleuters les gegeven, maar kwam er al snel achter dat dat toch een vak apart was. De bekwaamheidseisen kunnen worden aangepast door leerkrachten die in die groepen werken te raadplegen.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Het jonge kind van groep 1 t/m groep 4 en het oudere kind vanaf groep 4. Zo wordt de overgang door iedereen begrepen.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Een hele belangrijke eis om toegelaten te worden is de motivatie om dit beroep te kiezen.
De taal- en rekentoetsen voor de opleiding voor het jonge kind kunnen gelukkig worden afgeschaft.
Voor het les geven aan oudere kinderen blijft dat wel belangrijk.