Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
WSKO (drs H Boevé)
|
Plaats
|
Poeldijk
|
Datum
|
11 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Smallere bevoegdheden zijn geen oplossing voor het tekort. Er is behoefte aan breed inzetbare ambitieuze mensen die juist de uiteenlopende competenties beheersen die bij het vak horen, overzicht hebben over de hele doorlopende leerlijn, op alle plekken inzetbaar zijn en gedreven zijn om alle leerlingen goed onderwijs aan te bieden.
Liever zie ik dat we de richting die de onderwijsraad heeft geschetst goed verkennen en uitwerken om te komen tot een duurzaam nieuw beroepsbeeld in plaats van een pleister plakken dat de oude (status)verschillen tussen het jonge kind en het oudere kind weer terugbrengt. Juist de begeleiding van en het onderwijs aan het jonge kind is van fundamenteel belang om kansengelijkheid te vergroten. In deze groep moet een leerkracht goed kunnen observeren wat een kind nodig heeft en wordt de basis gelegd voor vertrouwen in de school / zelfvertrouwen bij het leren / etc. Deze houding is ook voor het oudere kind nog steeds van belang.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik vind niet dat deze grens op deze manier aangebracht moet worden. Indeling in bouwen uit het montessori onderwijs (gevoelige perioden) met behoud van alleen brede / hele PABO-opleiding en verbinden PO-VO in de opleidingen. Verkennen hoe we het bevoegdhedenstelsel kunnen moderniseren op een duurzame ambitieuze manier zodat het voor een bredere doelgroep aantrekkelijke keuze wordt.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik zou graag strenger willen selecteren na de poort dan voor de poort, omdat je anders getalenteerde laatbloeiers geen kans geeft. Laten ervaren van een realistisch beroepsbeeld, hoge eisen stellen maar ook studenten met potentie helpen om eventuele hiaten op te lossen.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
De energie die dit kost om goed in te richten kan ten koste gaan van andere meer duurzame ontwikkelingen van het curriculum en de inrichting van de PABO's.