Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
7 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Een extra hobbel voor het aankomende en al gaande zijnde leraren tekort. Het wordt nog moeilijker om
Je personeel te plaatsen op de juiste groep.
De brede bevoegdheid is Een prima systeem. Denk eerder aan een uitbreiding hiervan. Iedereen brede bevoegdheid voor groep 1-8 en zorg daarnaast voor keuze voor specialisatie jonge kind van 0 tot 8 jaar en oude kind 8-16 jaar (middenbouw tot vmbo 2e jaar) als extra toevoeging op de brede bevoegdheid. zorg voor een doorlopende ontwikkel lijn voor leerkrachten van groep 1 tot en met eind vwo
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Je wilt een doorgaande ontwikkeling van kinderen , grote onzin om dan hier een splitsing in te maken. Je moet als leerkracht weten wat de hele weg is.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee , je moet niveau afleveren. Zorg voor een goede inhoudelijke opleiding. Maakt het niet makkelijker , eerder moeilijker en beloon het goed in geld en in ondersteuning voor de Leerkracht.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Als dit nu op de agenda staan de beleidsmakers erg ver van de daadwerkelijke werkvloer.
Kleinere klassen is ook de oplossing niet.
Betere opgeleide leraren
Betere vergoeding
Minder papieren controle drift bij alle externe instanties , respecteer de professionals die met de voeten in de klei staan.