Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
MEd AJ Maagdenberg
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
6 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik vraag me af wat voor impact dit heeft op het VSO. Daar zitten leerlingen die vakinhoudelijk onder het jongr kind vallen, maar qua belevingswereld, pedagogiek en didactiek 12 jaar en ouder zijn. Ik ben dus van mening dat iemand met een "gesplitst diploma" daar geen bevoegdheid voor zou moeten krijgen, omdat je voor het VSO wel degelijk kennis moet hebben van meerdere doelgroepen.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
4-8 en 8-12. Obv interesses, belevingswereld, rijpheid voor vakken en kennis.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik ben van mening dat de PABO voor jonge kinderen niet als alternatief gebruikt mag woorden voor SPW'ers en onderwijsassistentes die nu de PABO niet halen obs hun reken- en spellingscores. Ook in de onderbouw dien je ouders een foutloze brief te kunnen schrijven en basisrekenvaardigheden te bezitten!
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Nee