Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Swalmen
Datum 7 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik denk dat het heel goed is dat er eindelijk beweging in komt.
Met lede ogen zie ik in de dagelijkse praktijk dat er nauwelijks kennis is over het jonge kind.
Er is nog een klein aantal kleuterleidsters over die proberen om het goede voorbeeld te geven.
Het is zeker nodig om bekwaamheidseisen hierop aan te passen.
Een leerkracht jonge kind, met name voor de kleutergroepen heeft hele andere vaardigheden nodig.
Op het gebied van het pedagogisch en didactisch handelen, op in staat zijn zo dicht mogelijk bij het kind aan te sluiten en een leerkracht jonge kind moet heel goed kunnen observeren.
Die vaardigheid stelt een leerkracht ook in staat om de ontwikkeling van het kind te kunnen volgen en bij te sturen zonder dat daar Citotoetsen -KIJK of een ander systeem aan te pas komt.
Zeer belangrijk is ook de vaardigheid om met het kind te kunnen spelen en de spelontwikkeling naar een hoger niveau te tillen

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Het jonger kind zou ik inschalen in de leeftijd 4-5-6 jaar.
Vanaf ongeveer 7 jaar is het lateralisatie proces pas voltooid en kunnen kinderen makkelijker overstappen naar een schoolse /abstractere manier van leren.
De overgang van groep 2 naar 3 blijft een moeizaam gebeuren, waarbij kinderen op steeds jongere leeftijd vaardigheden moeten laten zien waar ze nog helemaal niet aan toe zijn.
Als je zo dicht mogelijk aansluit bij de ontwikkeling van een kind kun je dit individueel bepalen.
Er zijn al voorbeelden in andere landen te zien waar dit gebeurt en succes heeft.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja
Ik denk dat de PABO naar Universitair niveau moet.
Een leerkracht moet als mens en professional op een hoog niveau kunnen denken en handelen.
De samenleving wordt complexer en de bagage waar een kind mee binnen komt verandert.
Je ziet in toenemende mate dat verslagen,rapporten e.d. vol zitten met spellingsfouten.
Dat zegt iets over het niveau.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Diegene die met het jonge kind willen gaan werken, moeten hart voor de zaak hebben en in staat zijn om het jonge kind een warme en veilige omgeving te bieden
Dat is een voorwaarde die nodig is zodat het kind kan groeien en zich ontwikkelen