Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Charlotte Wildeboer
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik was positief verrast toen ik hiervan hoorde. Al jaren wordt binnen het onderwijswerkveld gesproken over de voordelen hiervan. Ik hoop dat dit plan niet puur en alleen vanwege het lerarentekort is gemaakt, maar er ook onderwijsinhoudelijke argumenten zijn meegenomen? Zoals de meerwaarde van meer vak-, ontwikkelings- en leerjaargerichte kennis. Ik vind dat de bekwaamheidseisen moeten worden aangepast: zie vraag 2.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou de splitsing maken: groep 1/2 en groep 3 t/m 8. De reden hiervoor is dat kinderen met een leeftijd van 4/5 jaar zich volledig anders (in sprongen) ontwikkelen dan kinderen van 6 t/m 12 jaar. Wat je nu veel ziet gebeuren is dat kinderen op te vroege leeftijd letters aangeleerd krijgen, lang stil moeten zitten, van papier moeten leren, etc. Dit terwijl de kleuter spelenderwijs moet leren. Dit leer je nauwelijks op de PABO (er is geen tijd voor want je moet ook die andere 8 leerjaren nog leren lesgeven). Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je (meer dan in andere leerjaren) veel moet bij leren als je na het behalen van je diploma een kleuterklas krijgt.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik ben ervoor dat de bevoegdheid voor 4 t/m 12 jaar blijft. Zo kan een leerkracht flexibel worden ingezet. En is er mogelijkheid tot ‘omscholen’ naar een andere groep. Dit betekent inhoudelijk ook dat er op de PABO ook over andere leeftijdsgroepen moeten worden (blijven) geleerd/getoetst. De betreffende leeftijdsgroep staat dan centraal, maar over de rest wordt ook geleerd.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Naast dat ik voor een splitsing zou zijn, blijft het ook belangrijk om als leerkracht te weten hoe de ontwikkeling van het schoolkind verloopt, betrokken te zijn bij de volledige school en eventueel invaller te kunnen zijn. Ook moet de bevoegdheid blijven zoals hij is (zie vraag 3).