Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Sittard
|
Datum
|
7 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Basisonderwijs legt de basis. Het is mijns inziens van wezenlijk belang dat een leerkracht breed inzetbaar is en in iedergeval kennis heeft van alle leeftijdsgroepen die samen het basisonderwijs vormen.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Als er een splitsing komt dient deze mijns inziens te zijn tussen onderbouw gr 1/2 middenbouw groep 3/4/5 en bovenbouw 6/7/8.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee elke onderwijzer moet kennis hebben van het complete ontwikkelingsgebied van het kind.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Deze wwt herzien en daadwerkelijk het gesprek eens aangaan met het onderwijsveld inplaats van beslissingen te maken vanuit de ivoren toren van Den Haag.