Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
WOUDENBERG
|
Datum
|
20 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik vind een specialisatie een goede zaak binnen de gehele opleiding. Niet als twee aparte opleidingen. We moeten voorkomen dat de oude tweedeling van de vroeger KLOS en PABO weer zijn intrede doet. Dit bewerkstelligt daardoor ook weer een breuk in de doorlopende leerlijn binnen het PO. Het arbeidsperspectief wordt beperkt daar binnen je schoolteam niet iedereen meer inzetbaar zal zijn.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Er moet vooral gekeken worden naar wat er voor elke leerling afzonderlijk het best passend is
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
toelatingseisen zoals nu gehanteerd worden zijn prima.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
bekijk de redenen waarom in 1985 de integratiewet tot stand is gekomen. Het heeft de doorstroom in het PO bevorderd. De kleuterspecialisatie is echter in het gedrang gekomen en daar ligt nu de kans om hier wat aan te doen. Echter niet door er weer aparte opleidingen van te maken.