Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Assen
Datum 15 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
In het kader van de doorgaandelijn in de basisschool en een breed inzetbare leerkracht ben ik tegen het splitsen van de opleidding leraar basisonderwijs in een onderbouw en bovenbouw Pabo.
Wel ben ik voor specialisatie binnen de opleiding. De aankomende leerkracht moet zich na een brede basis zich twee jaar kunnen specialiseren.
Die brede basis is ook nodig om een weloverwogen keuze te kunnen maken voor de onder- of bovenbouw.
Ik ben er zelfs voor om de harde grens tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs weg te halen.

Extra toevoeging: In het noorden zijn veel kleine scholen. Daar is het niet haalbaar om in bovenbouw en onderbouw te splitsen.
Als partnerschap opleiden in de school hebben we net een aantal weken geleden uitgesproken dat we juist de studenten breed willen blijven opleiden met een specialisatie.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
2-8 en 8-14, maar dan als specialisatie binnen een brede opleiding

Meer keuze leidt tot versnippering van de opleiding. Verder is het voor jongeren van 17/18 vaak nog niet mogelijk om goed te kiezen omdat ze nog geen kennis hebben gemaakt met de andere kant. Jongens kiezen ook voor de onderbouw als ze er kennis mee hebben gemaakt. Laat jongeren de uitdaging aangaan om ook naar de andere kant te kijken. Je kunt voor zekerheid kiezen, maar leerkrachten die geen uitdaging aan durven gaan hebben we niet nodig in het onderwijs. Durf ook een keer uit je comfortzone te stappen en kijk wat dit toevoegt aan jouw ontwikkeling..

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee zeker niet.
Eén van de grootste misvattingen is dat er voor de onderwijs een mbo vooropleiding nodig is.
Juist ook onderwijs in de onderbouw moet door een minimaal HBO geschoolde leerkracht vorm gegeven worden.
De vroegere klos met een MBO instroom zorgen voor een dogmatische activiteiten gerichte benadering.
Er is metacognitie nodig, een goede reflectieve, onderzoekende en innovatieve zelfsturende kracht. Leerkrachten moeten het hogere orde denken kunnen stimuleren. Zeker in de onderbouw waar de verschillen tussen kinderen door de ontwikkelsprongen die kinderen maken nog groter kunnen zijn en ook het geïntegreerde werken vanuit ontwikkelingsgebieden, thema's en vakoverstijging zorgt ervoor dat er hoog niveau nodig is.
MBO niveau is op activiteiten gericht. Niet op hogere doelen
Ook Academisch niveau is volgens mij niet noodzakelijk.
Een goede HBO-er kan binnen het onderwijs tussen 2 en 14 werken.
Wat ik wel mooi zou vinden is dat alle leerkrachten uiteindelijk op masterniveau zijn opgeleid. Je merkt in de praktijk dat een leerkracht met een master na een aantal jaren praktijkervaring een verdiepingsslag maakt. Op een ander niveau kan denken.
Een vakbekwame leerkracht is iemand die naast 7 jaar ontwikkeling in de basis en ervaring op een master heeft afgerond

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zoals ik al eerder aangaf vind ik een splitsing niet wenselijk, verbreding van 2-14 wel.
Bij invoering 22-23 hebben de opleidingen weinig tijd om de opleiding anders in te richten. Ik zou starten in 23/24 Een goede start is het halve werk. En aangezien er voor alle nieuwe ontwikkelingen vaak geen extra tijd beschikbaar is moet het in de bestaande uren gebeuren. Dat maakt het onderwijs te druk.
Dus een goede voorbereiding waar je 2 jaar aan zou kunnen werken zou een vliegende start in het jaar 34/24 mogelijk maken.