Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
8 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Voir het po kan dit een oplossing zijn. Voor het VSO vergroot je hiermee de kansenongelijkheid
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Oudere kind: groep 8 en op het VSO conform de VO norm
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Vergeet het VSO niet op te splitsen naar uitstroomorofiel. Het verschil tussen dagbesteding en vervolgonderwijs is enorm (groter dan het verschil tussen de onderbouw en bovenbouw op het po). Door de pabo als bevoegdheid goed te keuren voor de diplomagerichte leerwegen maak je de kansenongelijkheid voor deze leerlingen nog groter. Het is niet te verdedigen dat leerlingen in het VO lesmoeten krijgen van een bekwame vakdocent terwijl leerlingen in het vso op het zelfde niveau dat niet moeten terwijl zij hier als gevolg van veelal verminderde executieve functies juist behoefte aan hebben. Tevens is dit in strijd met artikel 28 van de internationaal verdrag van de rechten van het kind
Bijlage