Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Heythuysen
|
Datum
|
8 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Denk dat het belangrijk is dat ook studenten die minder slim zijn ook naar de pabo kunnen, in het werkveld heb je theorie en praktijk doe elkaar afwisselen en pas dit ook toe op je opleiding. Laat ze veel ervaring doen in het werkveld en bij verschillende stage scholen stage lopen. Leg ook de verschillende scholen uit zoals dalton, ego onderwijs,... en ook scholen die katholiek of gemengde culturen hebben. Kunt ook eens een dag met een klas naar een school gaan in stad of in het dorp en geef opdracht wat zijn de verschillen?
Vooral belangrijk alle studenten naar pabo kunnen en theorie en praktijk elkaar genoeg afwisselen op de opleiding. En geef ze genoeg praktijkervaring mee.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Als ik de keuze had zou ik de kleuters groep 1 en 2 dus apart als het jonge kind opleiding maken. En dan groep 3-4 kun je ook nog apart nemen want daar gaan ze leren lezen en schrijven dat aanleren is weer een vak apart. Kunt ook groep 1-4 als onderbouw opleiding pakken als jongste kind en echt op de verschillende leeftijden inspelen. Groep 5-8 kun je ook samen pakken, hoe geef ik les aan de bovenbouw en dan die didactiek van oudste kind erbij geven. In België is het goed georganiseerd daar hebben ze een opleiding tot kleuterleerkracht (groep 1-2) en dan basisschoolleerkracht (groep 3-8) en eentje voor middelbare school. Ook kun je na kleuterleerkracht verkort doorstuderen om in een of twee jaar basisschoolleerkracht worden zo ben je breder opgeleid.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ik zou voor de pabo wel een toelatingstoets afnemen maar niet dat die definitief is om leerkracht te kunnen worden. Neem het af om te weten waar de studenten staan en geef ze dan bijles in de vakken die ze moeilijk vinden.
Zou dan vooral Nederlands en motivatie toets afnemen voor kleuterleerkracht
rekenen/wiskunde, mens en maatschappij/geschiedenis/aardrijkskunde, Frans/Engels en motivatie toets voor basisschoolleerkracht
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Probeer iedereen die de droom heeft om leerkracht te worden en die een goede motivatie om leerkracht te worden zoveel mogelijk te helpen.
Maak de pabo ook beschikbaar voor alle studenten en wissel theorie en praktijkvakken voor kleuter en basisschoolleeftijd met elkaar af.