Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Epe
Datum 8 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik denk aan aanpassing van de functieprofielen bij het opleidingsniveau. Kort gezegd L10 is PABO opleiding zonder specialisatie. Wel met een verbeterd aanbod en scherpere stage beoordelingen en voorwaarden. L11 is een 1e HBO master waarin gymbevoegdheid en specialisatie oudere / jongere kind. Deze volg je in deeltijd naast werken en direct na afronding PABO. Afronding met succes geeft je ook recht niet te worden ingezet in de andere bouw. L12 is een 2e bestaande HBO master bijv. SEN o.i.d. en kan altijd later nog gevolgd. Zowel L10 als L11 en L12 vragen om een structurele salarisverhoging!

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik denk dat een specialisatie voorschoolse samenwerking-groep 1,2,3 een goed onderbouw perspectief kan zijn. Een kind sluit daarna het aanvankelijk lees- en rekenproces af. Een voorwaarde om door te kunnen. Ik pleit ook erg voor gecombineerde 1-2-3 groepen.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Een precies antwoord vind ik lastig. Wel is de ervaring dat mensen die de pabo doen met vooropleiding onderwijsassistent vaak het best passen in de onderbouw. Voor de bovenbouw moet wiskunde verplicht zijn in het pakket havo/vwo. Maar ook aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, creatieve vakken en uiteraard Nederlands zijn waardevol. Ook zou een verplichte onderwijs-snuffel-stage met beoordeling kunnen wordrn overwogen in hey examenjaar van de vooropleiding.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Verhoogde waardering van stagebeoordelingen. Te vaak zien we pabo studenten strandden in jaar 4.