Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Obs panta rhei (Mevr J Meijer-senn)
|
Plaats
|
Zeewolde
|
Datum
|
6 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
De pabo moet verbeterd worden xodat iedereen die het diploma haalt goed opgeleid is. Dus hogere bekwaamheidseisen, en dan ook een beter salaris en promotiemogelijkheden
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen splitsing tijdens de opleiding, eventuele specialisatie na het basisdiploma leerkracht. De praktijk (ik sta 40 jaar full time voor de klas) leert dat iedereen overal inzetbaar moet zijn, en dezelfde waardering moet krijgen. Straks krijg je binnen je school een onwerkbare ongelijkheid ,( groep 7 leerlingen die op het plein niet naar de juf van groep 4 luisteren, bovenbouwleerkrachten die zich beter voelen)
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Hogere toelatingseisen, bv VWO diploma.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Deze wet niet in werking laten treden