Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Huizen
Datum 6 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik vermoed dat de splitsing meer mannen aantrekt en dan vooral bij het oudere kind. Ik denk dat het überhaupt interessanter wordt op deze manier want ook vrouwen hebben altijd al voorkeur gehad voor het lesgeven aan het jongere of oudere kind, alleen is dit bij hen wellicht minder een dealbreaker geweest op de pabo. Aangepaste toelatingseisen, aangepast curriculum en zo meer kans op verdiepend leren.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Ik zou het splitsen in bevoegdheden voor groep 1 t/m 4 en 5 t/m 8. Daarin zie je de meeste overeenkomsten qua mensen die voor deze (leeftijds)groepen kiezen. Men heeft vaak al direct specifieke voorkeur voor het jonge of het oudere kind en zelden kiest iemand uit de bovenbouw om in de onderbouw te gaan werken en vice versa. Dit curriculum heeft ook het meest onderlinge samenhang. Zo creëer je ook veel meer vakinhoudelijke specialisten i.p. alles een beetje.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja, separate toelatingseisen voor jong en ouder kind waarbij taalvaardigheid wél hetzelfde niveau mag hebben overigens. Dit in verband met schriftelijke werkzaamheden die alle leerkrachten hebben en die wel van een bepaald niveau behoren te zijn. Er is te denken aan toelatingseisen, maar ook aan een persoonlijkheidsscan met 360 graden feedback, zoals bijvoorbeeld bij andere opleidingen ook wordt gedaan. Het is goed om de didactische én persoonlijke basis in kaart te brengen.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zorg voor inhoud, voor kennis van zaken in de praktijk, laat mensen werken aan hun kwaliteiten en uitdagingen en geef ze de mogelijkheid te ontplooien waar hun passie ligt.