Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Metalentus (drs. MCM J. J. M. Kok)
|
Plaats
|
Vught
|
Datum
|
21 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Niet alleen voor de beeldvorming, maar ook voor het ontwerp van deze nieuwe opleiding(en) is een belangrijke vraag die beantwoord moet worden of we met dit wetsvoorstel de MABO gaan invoeren. We hebben immers ook naast de HTS de MTS, naast de HEAO de MEAO en naast de HBOV de MBOV, et cetera? Gaan we van één hele Hogere Beroepsopleiding twee halve Hogere Beroepsopleidingen maken? Of komt er naast de PABO nu ook een MABO, of beter twee MABO's: een voor de onderbouw en een voor de bovenbouw?
Is het niet beter om dan gewoon naast de PABO een MABO te ontwerpen: een onderwijsbevoegdheid voor het primair onderwijs op mbo-niveau? Met de academische PABO die we nu al hebben is er dan een mooi functiegebouw te maken voor het primair onderwijs. Functies op mbo-, op hbo-, en op universitair niveau in het primair onderwijs. Met mogelijkheden om te stapelen en 'door te leren'. Houden we leraren aan het leren en kunnen we eindelijk aan teamonderwijs beginnen. En deze functieniveaus dan niet gaan koppelen aan leeftijden van leerlingen! Er is in de bovenbouw (ook) veel routinewerk dat door mbo-ers gedaan kan worden en in de onderbouw zijn (ook) veel complexe problemen waar een academicus de handen aan vol heeft.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Je zou 4-8 en 8-12 kunnen doen (groep 1-4 en 5-8)
Of 0-6 en 6-12
Of 2-6 en 6-10 en 10-14
Kortom, dit is een irrelevante vraag als je niet begint met de ontwerpvraag: wat is de beste inrichting van opvang, opvoeding en onderwijs aan kinderen van 0-14 jaar? Het begint met de wat-vraag: wat willen we aan doelen en inhouden daarin opnemen?
Dan komt de hoe-vraag: hoe gaan we dit organiseren? En tot slot is er de wie-vraag: welk type professionals (van welk niveau) hebben we nodig om dit te realiseren? En pas daarna komt de vraag hoe en waar we die gaan opleiden.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Voor de MABO wel, voor de PABO niet.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Als je dan toch wil vasthouden aan het opsplitsen van de pabo in een opleiding voor de onderbouw en een voor de bovenbouw, ontwerp dan ook onmiddellijk twee schakelopleidingen om degenen die eerst alleen een ‘halve’ opleiding hebben gedaan, de gelegenheid te bieden om alsnog de brede bevoegdheid te halen en algemeen inzetbaar te worden voor het hele primair onderwijs. En koppel het promotiecriterium (overgang van schaal 5/6 naar 7/8) daaraan. Dat bevordert de studiezin.