Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
's-Gravenhage
|
Datum
|
8 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Op het eerste gezicht lijkt het aantrekkelijk in het licht van het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Echter het effect zal tegenovergesteld zijn. Door meer schotten in te bouwen in de pabo krijg je een meer verkaveld bevoegdhedenstelsel waarmee je dus met een zelfde studieinspanning (hbo-bachelor) uiteindelijk minder mag in de basisschool. Het is beter om juist de andere kant op te bewegen en de bevoegdheid breder te maken en in de opleiding krachtige specialisatie en differentiatiemogelijkheden aan te brengen. In het huidige voorstel moet iemand die van de onderbouw naar de bovenbouw zou willen switchen, eerst zijn bevoegdheid halen. Dat is een onnodige drempel.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
In mijn ogen moet je werken met een brede bevoegdheid voor het onderwijs 0-14 jaar. En in de opleiding zou je een 2 of 3 deling kunnen maken qua specialisatie. Het jonge kind 0-5 het schoolkind 5-10 en de tiener 10-15. Echter het gaat niet specifiek om de harde leefdtijdsgrens, maar om speciliteit op de categorie.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelatingstoetsen zijn ook bedoeld om het algemene niveau van de instroom te borgen. En dan met name op de algemene ontwikkeling. Ik denk dat het algemene niveau van iedere leerkracht aan dezelfde basis zou moeten voldoen. Er is dus geen aanleiding om die toelatingstoetsen af te schaffen.
Beter is om te kijken of je in de basisschool functiedifferentiatie kunt toepassen: Ad-ers, Bachelors en Masters. Voor de Ad-er zijn de toelatingstoetsen niet nodig.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Dit wetsvoorstel maakt de discussie over bevoegdheden onnodig moeilijk. Beter zou zijn om te wachten op het advies van de commissie onderwijsbevoegheden en vervolgens met een doordacht totaalplan te komen.