Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Vlaardingen
|
Datum
|
28 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Altijd goed wanneer er specialisatie ingevoerd wordt. Daarbij zorg je ervoor dat een bepaalde groep niet afhaakt omdat het bepaalde niveau (aan de onderkant of de bovenkant) niet aantrekkelijk genoeg is. Bekwaamheidseisen hoeven hier niet op aangepast te worden. Dan krijgen we weer een discussie over het feit dat leraren op het voorgezet onderwijs het moeilijker zouden hebben met pubers. Onzin. Je bent bekwaam in je vakgebied en je specialisatie, welke dat ook moge zijn.
Het vak zou aantrekkelijker kunnen worden voor bepaalde studenten wanneer ze een gedeelte van het onderwijs niet in de 'vingers' hoeven te hebben. Dus het vergroot de aantrekkingskracht.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Dat is moeilijk. Zelf zie ik een grenslijn voor het regulieren onderwijs tussen groep 3 en groep 4. Daar zou van mij de grens mogen liggen. Maar zelf ben ik werkzaam in het speciaal voortgezet onderwijs en daar kun je de grenzen niet trekken.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Ja, dat vind ik wel. Wanneer de specialisatie in werking wordt gezet zou je de toelatingseisen kunnen verscherpen. Zeker wanneer er een specialisatie oudere kind komt, mag je de eisen op het gebied van Nederlandse taal en rekenen zeker hoog leggen.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Wees duidelijk en transparant in de wetgeving. Geen verrassingen, bonusjes o.i.d. erbij.