Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Hogeschool de Kempel (M.J.J. Lemmen)
Plaats Helmond
Datum 18 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
In lijn met het advies van de Onderwijsraad (Ruim baan voor leraren) pleit ik voor een ontschotting van bevoegdheden. Het wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind levert nog meer schotten op en draagt, mijn inziens, niet bij aan een stelsel waarin het aantrekkelijker wordt om te (blijven) werken in het onderwijs.
Het vergroten of verruimen van de mogelijkheid voor studenten om zich tijdens de opleiding tot leraar basisonderwijs te profileren op een leeftijdsgroep, zonder dat dit ten koste gaat van een brede bevoegdheid als leraar, juich ik wel toe. Met belangstelling kijk ik dan ook uit naar het adviesrapport van de Commissie Onderwijsbevoegdheden.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Profilering Jonge kind: 2-8 jaar (om doorgaande lijn in kindcentra te borgen)
Profilering Oudere kind: 6-14 jaar (om doorgaande lijn po-vo te borgen)

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, absoluut niet! In lijn met het bovenstaande (handhaven brede bevoegdheid) zijn de huidige toelatingseisen functioneel. De vooropleidingseis geeft een indicatie voor het succesvol kunnen doorlopen van een hbo-opleiding en de toelatingstoetsen voor pabo stellen studenten en docenten in de gelegenheid om aandacht te besteden aan de kern van het beroep van leraar basisonderwijs omdat instromende studenten beschikken over de algemene kennis die onderwezen moet worden. Kennis die van waarde is voor een leraar die een toekomst voor zich heeft en voor het openen van de toekomst van zijn of haar leerlingen.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Laten we het kind niet met badwater weggooien...
De Commissie Onderwijsbevoegdheden komt binnenkort met haar eerste adviesrapport. Neem die rapportage als uitgangspunt voor het gesprek over de bedoeling en laat (gewenste) systeemveranderingen volgen op dat gesprek.