Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Venray
|
Datum
|
15 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Enerzijds zie ik mogelijkheden in keuze voor jonge of oudere kind, maar bovenliggend maak ik me zorgen over de feitelijke organiseerbaarheid op scholen (die een complexere bevoegdhedenstructuur binnen hun organisatie die wel blijvend voor 4-12 jaar is opgezet ) indien bevoegdheden maar voor een gedeelte van de leerlingen gelden.
Concreet: voorkeur voor brede bevoegdheid met specialisme-mogelijkheden binnen de opleiding
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Bij voorkeur dus geen grens, mogelijk wel specialisatie gedurende de opleiding.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelatingseisen zijn mijns inziens passend
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Zoals aangegeven ben ik geen voorstander van deze nieuwe wetgeving, indien deze wel van toepassing gaat zijn hoop ik op de mogelijkheid om ook aanvullende bevoegdheden te halen door leerkrachten