Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Drs. MJP van Vliet
|
Plaats
|
Soest
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Met het oog op het tekort aan docenten is dit voorstel niet opportuun. Hiermee worden onderbevoegden gecreëerd. Een nieuwe opzet zou juist beweging door het hele onderwijsveld moeten nastreven. Sowieso is de versnippering van bevoegdheden dus een slechte zaak.
Ik zou een basisbevoegdheid handhaven en er een post-studie van maken. Wellicht is er een mastertraject van te maken.
Ook zou in plaats hiervan aan een MYP gedacht kunnen worden: groep 7 tot en met 2e klas vormen dan een groep.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Jaarlaag 7 gaat zich al voorbereiden op het voortgezet onderwijs. Daaronder is nog sprake van de basisschool.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee. Tenzij er een MYP komt. Dat is een andere onderwijsvorm.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Nee.