Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Mijn Leergemeenschap (Drs N Mertens)
|
Plaats
|
Zeist
|
Datum
|
21 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het is een onverstandig idee om de bevoegdheid voor het basisonderwijs op te knippen in onderwijs aan het jonge of oude kind. Het zorgt voor onnodige kwesties in de bemensing van de school en draait ontwikkelingen rondom de verbreding van de bevoegdheden terug. Het tegenovergestelde zou beter zijn: laat leraren zich toeleggen op onderwijs vanaf 2/3 jaar tot zeker 14 jaar. Dat is veel meer in lijn met het nieuwe arbeidsmarktperspectief en het mogelijk maken van werken in IKC en 10-14 onderwijs.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Als er als een grens zou zijn, zou die liggen van 2,5 tot 8 jaar (peuter tot en met groep 4/5) en van 9 tot 14 (groep 5/6 tot en met VO2).
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, de toelatingseisen zijn prima en zorgen duidelijk voor beter gekwalificeerde leraren. De lat moet eerder omhoog dan omlaag.
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Doe het niet.
Wacht eerst de rapportages af van de commissies en raden die hiermee bezig zijn.
Gebruik de jarenlange ervaring en kennis van de opleidingen en schoolbesturen.