Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Dongen
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Zeer onwenselijk! Beter lijkt me een basisopleiding leraar met specialisatiemogelijkheden . In de basisopleidind kennis over ontwikkelingspsychologie tot volwassenheid.
In de specialisatiefase richten op leeftijdsgroep.
Ik ben opgeleid op de KLOS hetgeen een goede basis bleek voor mijn carriere als leerkracht SBO en VSO , als ook als docent bij de master sen opleiding. Blij met mjjn volledige bevoegdheid want daardoor breder inzetbaar..

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
* jonge kind (3-10) psz-groep 6
*schoolkind (9-14) groep 5-brugklas
* Leraar VO (12-18) groep 8-onderbouw VO (2e graads)

Na deze specilialisatiefase doorgaan naar masters gericht op specifieke onderwijskundige, pedagogische, innovatie , eerstegraads bevoegdheid of leidinggevende gebieden.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De PABO heeft inmiddels een goed pakket vsn toelatingseisen gericht op cognitieve vaardigheden en kennis. Ik mis hierin nog een persoonlijke ontwikkelcomponent waar je goed mee kunt starten

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Er moet op de werkvloer nog stevig aangepakt worden. Niet zomaar vanuit ministerie zaken opleggen, maar bottom up organiseren!