Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam RENN 4 (J.H. Holwerda)
Plaats Leeuwarden
Datum 28 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Als de opsplitsing tussen boven en onderbouw op de Pabo gezien wordt als de oplossing voor het lerarentekort omdat er dan meer mannen voor het onderwijs zullen kiezen erg kortzichtig. Ik denk dat je dan wellicht meer mannen aantrekt op een Pabo, maar dat kan niet de voornaamste reden zijn om een splitsing op de Pabo te gaan maken. Dit moet vanuit andere beweegredenen gebeuren (dus vanuit bijvoorbeeld specifieker kleuteronderwijs opleiding of betere voorbereiding op eindgroepen basisonderwijs.

Daarnaast denk ik dat als er hierdoor meer mannen voor de Pabo kiezen, dit niet het gewenste resultaat zal zijn om het gehele lerarentekort op de lossen.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
jongere kind (de kleutergroepen, 4 t/m 6 jaar)
middenbouw en bovenbouw de rest.
De kleuter groepen vragen om een hele specifieke aanpak van leren en is vaak heel anders ingericht dan de andere groepen van de basisschool.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
los van de nieuwe bevoegdheden dienen de toelatingseisen sowieso al aangepast te worden. De toelatingstoetsen van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek zijn nu redelijk zwaar. Hierdoor kunnen geschikte mensen (die bijvoorbeeld mbo onderwijsassistent gediplomeerd zijn) soms niet aan de eisen voldoen. Terwijl ze in de praktijk al hebben laten zien dat ze in staat zijn om een klas/groep zelfstandig te draaien. ik ken meerdere mensen persoonlijk die dit helaas overkomen is en dat is eeuwig zonde. Een gemis in het onderwijsveld als docent. De theorie voor deze vakken zou (net als vroeger op de Pabo) aan bod kunnen/moeten komen. Daarbij weet ik uit ervaring dat als je de handleiding goed doorneemt, hier voldoende informatie in staat om goed voorbereid deze vakken te kunnen geven. Dus schrappen die toelatingstoetsen!