Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Optimus PO (Drs. HJTh van Ven)
Plaats Grave
Datum 10 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Voorkom een scheiding tussen de routes jonge en oudere kind meteen vanaf start pabo . Eerst een generiek jaar of wellicht twee . Daarna differentiatie routes jonge oudere kind . Differentiatie vanaf de poort geeft een significant kwaliteitsrisico naar het niveau van de leraar .

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
2-8 en 9-14

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee , voorkom dat cognitief Zwakkere leerlingen de jonge kindroute aangrijpen . Geeft alleen maar uitval en druk op kwaliteit .

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Een zeer slechte ontwikkeling bedacht door lieden die twijfelachtige kennis hebben van de opleiding en beroep leraar . Zorg dat dat de beste leerlingen leraar willen worden. Dus hoge eisen en goede betaling zijn cruciaal