Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlem
Datum 8 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Lijkt mij een goede ontwikkeling. Onderwijs aan het jonge kind of het oudere kind vraagt andere kennis en vaardigheden, waarbij beude 4 studiejaren voor nodig zijn.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Peuters- kleuters en het schoolkind ( groep 3 t/m 8. Uiteraard aandacht voor de andere opleiding en overlap van kleuter naar groep 3.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, beide opleidingen vragen een HBO niveau. Voor onderwijsassistent voor het gehele basisonderwijs is een lager niveau mogelijk.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
De ontwikkelingspsychologie van het kind krijgt momenteel te weinig aandacht binnen de Pabo’s. Veel aandacht voor lesjes en analyses, dit MOET anders omdat studenten nu deze kennis veelal missen en met hun aanbod vaak de plank misslaan.