Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Awm Schiffelers
Plaats Landgraaf
Datum 9 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Een splitsing in onderbouw en bovenbouw moeten we niet willen. Een leerkracht moet de ontwilkeling van een kind in zijn GEHEEL kennen. Hij of zij moet weten wat er in iedere levensfase gebeurt en welke leerstof in iedere groep aangeboden wordt. Pas dan heeft een leerkracht de expertise om een kind goed te bekijken, inschatten en in te spelen in zijn ontwikkeling.
Bovendien merk ik in de praktijk dat heel slecht is als iemand alleen maar in één bouw werkt. Mensen roesten vast. Het werk wordt een routine. Wat de kwaliteit van het onderwijs schaadt.
Ook is het onhandig voor schoolbesturen als mensen maar beperkt inzetbaar zijn. Vanuit de studenten gezien verlaagt het hun kansen op een vaste baan.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1 en 2 onderbouw.
Groep 3 en 4 middenbouw. Rest bovenbouw. Dit is nu.
Dit is een indeling gericht op de leerstof en het soort leren. Maar ik zou dit zo niet willen indelen. Ook in de hogere groepen wordt het tijd voor anders leren, namelijk spelend en onderzoekend leren. Als je dit goed wilt leren, is een stage in de onderbouw onmisbaar. Nogmaals, de student moet van alle ontwikkelingsfases iets afweten.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
De toelatingseisen van de pabo zijn naar mijn mening al te laag. In de praktijk merk ik een groot verschil tussen leerkrachten met verschillende vooropleidingen. Als ik van collega's hoor dat ze een geheigensteuntje nodig hebben om te onthouden wat medeklinkers zijn of als ik collega's hoor zeggen dat Duitsland een koningin heeft, dan vaag ik mij af waar het heen gaat met het onderwijs. Ik vind minimaal Havo en toetsen in Nederlandse taal, rekenen maar ook algemene basiskennis noodzakelijk.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Absoluut geen deling in jonge en oudere kind. Studenten moeten leren over de gehele ontwikkeling van een kind en overal ervaring hebben opgedaan. Het lerarentekort oplossen door alweer de kwaliteit van het onderwijs te verlagen is GEEN oplossing!