Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Beuningen
Datum 10 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik ben tegen. Het gaat om het "uitkleden" van het vak en bevoegdheden van de leerkracht. Op termijn veroorzaakt dit meer problemen met het invullen van een schoolformatie, omdat niet alle leerkrachten in elke groep mogen lesgeven. Vergelijk dit met het afschaffen van de gymbevoegdheid op de Pabo: nu hebben veel leerkrachten geen gymbevoegdheid meer en daardoor veel groepen geen of minder gym en moeten we dit compenseren met spel en buiten bewegen.
Geen goede ontwikkeling. Bij krimpende scholen wil je leerkrachten uit de groepen 1 t/m 4 ook in de bovenbouw kunnen inzetten. Anders krijg je een overschot van de ene en een tekort aan de andere. Dat kost op termijn nog meer geld.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Geen.
Volgens.mij is dit niet te bepalen als we vasthouden aan een basisschool met leerlijn voor 8 groepen. Dan moet je weer een aparte kleuterschool gaan definiëren. Of een tienercollege van 10 - 14 jaar.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee, zeker niet. Volgens mij staat er ergens dat dan ook niet-hbo studenten dan tot de Pabo zouden kunnen worden toegelaten. Ik vindt leerkracht zijn echt een vak, op niveau, waarbij gedragsvraagstukken en groepsdynamiek veel aandacht vragen.

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ik hoop dat de wet niet in werking treedt. Ik vermoed dat leerkrachten die dan afstuderen aan een dergelijke nieuwe "uitgeklede" Pabo minder snel een (vaste) baan gaan vinden, omdat ze voor een school minder "waard" zijn. Daar wordt het beroep niet aantrekkelijker van en zal niet meer leerkrachten trekken. Het vraagt onnodig extra budget om hen daarna nog de opleiding te laten volgen voor de bouw waar ze nog niet bevoegd voor zijn.