Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

Reactie

Naam Mac Consultancy (maud arkesteijn m.j Arkesteijn van Willigen)
Plaats Zutphen
Datum 29 januari 2021

Vraag1

Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het is een kapitale fout geweest de kleuteronderwijswet uit 1956 te laten opgaan in de basiswet van 1985. Jonge kinderen verisen een hele andere kennis en pedagogiek, met name kennis van ontw.psychologie is heel belangrijk, spelend leren, taal ontwikkleing etc. en GEEN toetsen en leren schrijven of rekenen wel spelenderwijs cijfers leren alle andere landen hebben zo'n specialisatie en het opleidings niveau is of HBO of Universitair. het kind moet vooral gestimuleerd worden allerlei vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen ook kijk naar Montessori verzorging van materialen, je plantje op de tafe, je werk altijd netjes opruimen etc leren mee hellpen mety koken etc. dus ook gewone praktische vaardigheden en veel creativiteit kleien, schilderene ,werken met ongevormd materiaal, zand, water en waardeloos materiaal veel naar buiten en spelen.

Vraag2

Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
jonge kind 3-6 jaar daarna midden groepen daar leer je schrijven, lezen en rekenen en dan vervolgens 6-13 jaar bovenbouw en dan naar de basis vorming in het VO daar ook ruim 2 jaar voor uit trekken om kinderen te leren kennen ,hun mogelijkheden en ambities en dan pas een keuze voor Havo/VWO of een praktijk opleiding dus de hele structuur moet anders.

Vraag3

Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
minimaal HAVO/VWO
veel ontw psychologie, pedagogiek, ortho pedagogiek, didactiek en praktijk vakken en veel creatieve vorming, bewegings onderwijs etc. kijk naar Finland en Zweden

Vraag4

Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
maak het vak zo aantrekkelijk ook financieel dat veel meer differentiatie ,mannen en vrouwen in het onderwijs krijgt ze moeten vooral met passie hun vak gestalte geven en om kinderen geven en die verder willen helpen in hun ontwikkeling. op school zit je om te leren basis kennis van taal,rekenen , schrijven en lezen moeten heel goed en consequent worden gegevn zonde dioe basis kennis kun je niets , niet goed lezen, geen andere taal leren etc, en ook discipline eis heel belanngrijk en leraren als inspiratoren vakken als biologie, natuur educatie,erfgoed educatie horen er ook bij.