Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Nijmegen
|
Datum
|
29 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Ik vind dat de regering ook moet kijken naar de ervaren ondersteuners die er in het onderwijs al jaren werken. Zij weten vaak meer dan iemand die net van PABO afkomt. Als je deze mensen, die dat willen, een zeer korte opleiding laten volgen (en dan een opleiding die niet een herhaling is van hun vooropleiding maar echt de basiszaken die ze niet hebben gehad) dan loopt het tekort ook terug!
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1 t/m 3 (4) jongste -> zij zijn startend en krijgen bijvoorbeeld ook minder lestijd in WO vakken. Eventueel kan dit opgerekt worden tot groep 4.
groep (4) 5 t/m 8 (oudste) -> zij hebben het aanvankelijk lezen en schrijven gehad en gaan nu meerdere vakken krijgen die de diepte ingaan. Hier wordt ook een andere manier van lesgeven verwacht. Een bredere kennis van de maatschappij.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Er moet vooral ook gekeken worden naar de mogelijkheden van de mensen die al in het onderwijs werken als ondersteuner. Daar mag soepeler mee omgegaan worden. Vaak draaien zij klassen al, of een gedeelte van de klas. Zij zullen zeker zaken missen die een leerkracht nodig heeft, maar niet zoveel dat een 2 of 4 jarige opleiding hiervoor nodig is om bij te leren.
Verder zullen aankomende leerkrachten in de jongste groepen meer geschoold moeten worden op aanleren van schrijven, aanvankelijk leren lezen en schrijven, begin van het rekenen, zelfredzaamheid, vroege signalering van leerproblemen (waar het vaak op misgaat en leerlingen te laat in het speciaal onderwijs komen, met alle nadelige gevolgen).
De aankomende leerkrachten in de oudere groepen zullen breed geschoold moeten worden met maatschappelijke zaken, bredere kennis van de WO vakken maar ook hoe je leerlingen gedifferentieerd kunt laten werken. Hoe ouder leerlingen zijn, hoe meer verschillen er ontstaan vaak in wat leerlingen aankunnen qua leren (niveau).
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Ja, zoek actief onder de ondersteuners als je het lerarentekort echt goed wilt oplossen. Een werken/lerentraject, dus betaald studeren en een klas draaien. Mensen in het onderwijsveld, die jarenlange ervaring hebben hoef je heel veel dingen niet meer te leren, minder dan de studenten die net van het middelbaar onderwijs komen.
Ben als PABO ook flexibel hierin. Als iemand een MBO+ opleiding heeft (met daarbij een relevante POST HBO) en jarenlange werkervaring op MBO+/HBO niveau dan moeten deze mensen ZEKER de kans krijgen! Zij werken al jarenlang intensief mee en weten vaak meer dan een beginnende leerkracht kan weten.