Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
M Hermus
|
Plaats
|
Breda
|
Datum
|
10 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
De bekwaamheidseisen zeker niet!! MBO heeft ander denkniveau dat ook bij onderwijs aan onderbouw onvoldoende is. Je legt een basis in de onderbouw voor later, het niveau van het onderwijs is erg veranderd en er wordt meer gevraagd van een leerkracht tegenwoordig. Laten we daarom assistenten hebben op MBO niveau, maar alle leerkrachten op HBO. Ook belangrijk dat er ook een mogelijkheid blijft voor PABO voor alle groepen, dus 3 verschillende opleidingen.
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
Groep 1-2-3 en groep 4-5-6-7-8 omdat lesgeven aan deze jonge leeftijdsgroep andere vaardigheden vraagt. In de groepen 1 komen kinderen met verschillende beginsituaties binnen en moet de leerkracht in groep 2-3 o.a. zorgen dat kinderen op een speelse manier alle leerstof krijgen aangeboden en dat alle kinderen tot lezen zijn gekomen. Jonge kindren leren op een andere manier dan oudere kinderen. In de groepen 4-8 ziet het onderwijs er meestal anders uit en wordt het meer formeel leren.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Nee toelatingseisen hetzelfde HBO niveau, enig verschil kan zijn dat eventueel de toelatingstoetsen van bv. rekenen en kennistoetsen vervallen bij opleiding jonge kind. Toets taal vind ik wel belangrijk voor alle leerkrachten!
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
Krijgt de PABO het curriculum dan wel op tijd af? Laat oud KLOSSERS lesgeven op PABO jonge kind! Daar zit nog zoveel kennis!! Laten we dit gebruiken!